جام جم آنلاین از پیامدهای افزایش قیمت تریاک گزارش می‌دهد

خطر بازگشت تریاک‌های سربی | افزایش مصرف ترکیبی شیشه و هروئین

قیمت تریاک در زاهدان  در شش ماه اخیر از کیلویی حدود 12 میلیون تومان به حدود 20 میلیون تومان رسیده البته قیمت این مواد در شهرهایی مانند تهران بیشتر است و دست‌کم ‌گرمی حدود 30هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ماجرایی که تقاضا برای مصرف شربت تریاک را افزایش داده این درحالی است که سهمیه شربت تریاک مراکز درمان اعتیاد نیز محدود است در نتیجه خطر توزیع تریاک‌های آلوده به سرب و مصرف موادی مانند شیشه و هروئین افزایش یافته است.
قیمت تریاک در زاهدان  در شش ماه اخیر از کیلویی حدود 12 میلیون تومان به حدود 20 میلیون تومان رسیده البته قیمت این مواد در شهرهایی مانند تهران بیشتر است و دست‌کم ‌گرمی حدود 30هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ماجرایی که تقاضا برای مصرف شربت تریاک را افزایش داده این درحالی است که سهمیه شربت تریاک مراکز درمان اعتیاد نیز محدود است در نتیجه خطر توزیع تریاک‌های آلوده به سرب و مصرف موادی مانند شیشه و هروئین افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۹۱۵۷۳

به گزارش جام جم آنلاین، کارشناسان نسبت به افزایش مصرف شیشه و هروئین در کشور هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند که افزایش قیمت تریاک سبب شده برخی مصرف کنندگان مواد مخدر سنتی ناچار به مصرف مواد صنعتی رو بیاورند.

مساله‌ای که پیامدهای زیادی برای این افراد و جامعه دارد، زیرا سبب افزایش خشونت‌های خانوادگی و جرائمی مانند سرقت و قتل نیز خواهد شد.

افزون بر این نباید فراموش کرد که با افزایش تعداد معتادانی که به شکل تزریقی از هروئین استفاده می‌کنند، زمینه برای استفاده از سرنگ مشترک در بین این افراد هم فراهم می‌شود و به این شکل تعداد افراد مبتلا به هپاتیت و ایدز نیز افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت تریاک

خطر بازگشت تریاک‌های سربی | افزایش مصرف ترکیبی شیشه و هروئین

آسیب‌شناسی جدیدی در حوزه اعتیاد در کشور انجام نشده و یا دست‌کم نتایج چنین پژوهشی در دسترس نیست. اما‌ نتایج آسیب‌شناسی‌هایی که مدتی قبل در کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که در بین مواد مخدر مصرفی درکشور تریاک در رتبه نخست قرار دارد و برخی کارشناسان معتقدند حدود 75 درصد از  افراد گرفتار اعتیاد ‌‌ تریاک مصرف می‌کنند. پس از تریاک نیز ‌ موادی مانند گل و حشیش قرار دارد و پس از آن هروئین و شیشه در جایگاه‌های سوم و چهار قرار می‌گیرد.

این درحالی است که در حدود شش ماه اخیر قیمت تریاک افزایش چشمگیری داشته است. بررسی‌های خبرنگار جام جم آنلاین از این حکایت دارد که قیمت این مواد مخدر در زاهدان از حدود 12 میلیون تومان به حدود 20میلیون تومان رسیده است. البته فروشندگان مواد مخدر با توجه به کیفیت مواد قیمت‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند. برای نمونه این روزها در زاهدان هر یک کیلوگرم تریاک با توجه به خلوص آن بین 16 تا 21 میلیون تومان معامله می‌شود.

این درحالی است که در شهری مانند تهران قیمت این مواد مخدر بیشتر است. بررسی های خبرنگار ما نشان می‌دهد که این روزها در تهران فروشندگان خرد هر گرم تریاک را حدود 30هزار تومان می‌فروشند.

علاوه بر این برخی از فروشندگان مواد مخدر نیز ادعا می‌کنند این روزها تهیه تریاک آسان نیست و تهیه موادی مانند شیشه و هروئین آسان‌تر از تریاک است. به همین دلیل بسیاری از معتادان به مصرف مواد جایگزینی مانند شربت تریاک، ترامادول و متادون رو آورده‌اند. نگران کننده‌تر اینکه تهیه شربت تریاک نیز این روزها برای معتادان آسان نیست در نتیجه بسیاری از آنها هروئین و شیشه مصرف می‌کنند.

بازگشت تریاک‌های سربی

افزایش قیمت تریاک علاوه بر خطر افزایش مصرف هروئین و شیشه پیامدهای نگران کننده‌ دیگری نیز دارد. برای نمونه برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که افزایش قیمت تریاک سبب شده بسیاری از فروشندگان مواد مخدر برای سود بیشتر اقدام به اضافه کردن مواد خطرناکی مانند سرب به تریاک می‌کنند. ماجرایی که زمینه را برای مسمومیت و مرگ مصرف کنندگان فراهم خواهد کرد.

‌دکتر محمدرضا قدیرزاده، کارشناس و درمانگر اعتیاد نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین این مساله را تایید می‌کند و می‌افزاید: قیمت تریاک بالا رفته است و بیشتر افرادی که مصرف کننده تریاک بوده‌اند، برای دریافت شربت تریاک به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند. البته برخی نیز به سمت تغییر مواد مصرفی رفته‌اند.

 با توجه به اینکه شربت تریاک نیز به شکل محدود در اختیار کلینیک‌های ترک اعتیاد قرار می‌گیرد همه معتادان نمی‌توانند شربت تریاک را جایگزین تریاک کنند.

شربت تریاک حدود 10 سال است که در کشور تولید می‌شود و وزارت بهداشت این شربت را در بین کلینیک‌های ترک اعتیاد توزیع می‌کند تا از آن برای درمان و جایگزینی تریاک استفاده شود.

‌این درحالی است که سهمیه شربت تریاک نیز محدود است و در اختیار همه کلینک‌ها قرار نمی‌گیرد.

دکتر قدیرزاده در این باره توضیح می‌دهد:‌ ‌سهمیه 50 بیمار را‌ به برخی مرکز ترک اعتیاد می‌دهند. در واقع‌ این سهمیه در اختیار همه مراکز قرار نمی‌گیرد و می‌توان گفت‌ شامل حال یک سوم مراکز می‌شود.

اما نباید فراموش کرد که کمبود شربت تریاک سبب می‌شود برخی معتادان به مصرف موادی رو بیاورند که زمینه را برای مرگ‌ آنها فراهم می‌کند. این درحالی است که با استفاده از مواد مخدر کشف شده در کشور می‌توان این شربت را تهیه و در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار داد.

این کارشناس و درمانگر اعتیاد درباره افزایش مسمومیت با تریاک‌های آلوده به سرب نیز می‌گوید: چند سال پیش برای افزایش وزن به تریاک‌ها سرب اضافه کرده بوند که سبب مرگ تعدادی از افراد مصرف کننده شد. این درحالی است که با افزایش قیمت تریاک دوباره این خطر جدی شده است و  باید هشدار داد اگر تدبیری اندیشیده نشود دوباره با مسمومیت بالای سرب مواجه خواهیم شد که منشاء آن تریاک‌های آلوده است.

خطر مصرف ترکیبی

خطر بازگشت تریاک‌های سربی | افزایش مصرف ترکیبی شیشه و هروئین

افزایش تعداد معتادان متجاهر مساله‌ای است که بسیاری از کارشناسان آن را تایید می‌کنند، زیرا در بیشتر کلانشهرهای کشور حضور این افراد در معابر مشهودتر از گذشته شده است و برخی کارشناسان تعداد آنها را حدود یکصدهزار نفر برآورد می‌کنند.

درباره دلایل افزایش تعداد معتادان متجاهر نیز می‌توان به مسائلی مانند افزایش مشکلات اقتصادی اشاره کرد که روند بی‌خانمان شدن معتادان را سرعت بخشیده است.

آنچه در این بین نگرانی کارشناسان را بیشتر کرده فراهم شدن زمینه برای مصرف مواد پرخطر از سوی این افراد است.

محمدمسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز نسبت به افزایش مصرف شیشه در کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: شرایط افغانستان سبب شده تولید شیشه در این کشور افزایش پیدا کند و در نتیجه قیمت این مواد کاهش یابد.

آن طور که او توضیح می‌دهد با توجه به افزایش قیمت مواد مخدر سنتی این خطر وجود دارد که مصرف شیشه در کشور افزایش یابد.‌

علاوه بر این باید تاکید کرد که خطر افزایش‌ افرادی که گرفتار مصرف ترکیبی موادی مانند شیشه و هروئین هستند نیز جدی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها